Są opinie mówiące o poważnych nieprawidłowościach w trakcie I sesji Rady Miejskiej, są to nieprawidłowości na tyle poważne, iż zasadne jest pytanie, czy nie należałoby unieważnić uchwał podjętych na tej sesji. Sesja odbyła się 28 listopada 2014 roku, zatem jeszcze przed II turą wyborów. Wśród nowo wybranych radnych zasiadał stary burmistrz.
Wątpliwości istnieją ponieważ, na pierwszej sesji Rady Miejskiej doszło do bezprawnego
rozszerzenia porządku obrad.
Na mocy obowiązujących przepisów, pierwszą sesję Rady
Miejskiej zwołał Komisarz Wyborczy w Białymstoku postanowieniem z dnia 25
listopada 2014 roku. Niniejsze postanowienie ustaliło także porządek sesji.
Zgodnie ze wskazanym postanowieniem, porządek sesji
przewidywał tylko podjęcie uchwał o wyborze komisji skrutacyjnej do
przeprowadzenia wyboru Przewodniczącego Rady oraz o wyborze Przewodniczącego
Rady.
W czasie
sesji podjęto dodatkowo następujące uchwały:
-
Nr
I/2/14 w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Michałowie
-
Nr
I/3/14 w sprawie powołania członków Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w
Michałowie
-
Nr
I/4/14 w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w
Michałowie
-
Nr
I/5/14 w sprawie powołania członków Komisji Planowania Gospodarki Finansowej i
Komunalnej Rady Miejskiej w Michałowie
-
Nr
I/6/14 w sprawie powołania członków Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia Rady
Miejskiej w Michałowie
-
Nr
I/7/14 w sprawie powołania członków Komisji Rolnictwa Ochrony Środowiska, Spraw
Socjalnych i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Michałowie
Paragraf 31 ust. 4 Statutu Gminy
Michałowa, będącym załącznikiem do Uchwały Nr XXIII/217/08 Rady Gminy Michałowo
z dnia 27 listopada 2008r stanowi:
„4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad
sesyjnych powiadamia się radnych dołączając materiały określone w porządku
obrad nie później niż w 7-(siódmym) dniu przed terminem obrad, jednakże
dopuszcza się dosłanie w szczególności projektów uchwał proponowanych w
porządku obrad nie później niż w 4-(czwartym) dniu przed terminem obrad, za
pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.”
Wskazać
należy, iż Statut Gminy Michałowo, w § 40 ust. 4 stanowi, że Rada może
wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego
składu Rady. Jednocześnie ustęp następny stanowi, co następuje:
”5. Postanowienia ust. 4 nie dotyczą spraw
personalnych (powołanie, odwołanie, wyrażenie zgody na rozwiązanie z Radnym stosunku pracy).
Podjęcie uchwały w tych sprawach musi pod rygorem nieważności być przewidziane w projekcie porządku obrad
doręczonym Radnym, chyba, że projekt uchwały został wprowadzony
na wniosek zainteresowanego.”
Zważywszy
na powołaną regulację Statutu Gminy Michałowo, stanowiącą lex specialis w
stosunku do § 31 ust. 4 przywołanego statutu, oraz fakt,
iż wszystkie uchwały dotyczyły spraw personalnych, uzasadnione jest twierdzenie
o nieważności podjętych na sesji uchwał wymienionych powyżej, z uwagi na fakt,
iż ich podjęcie nie było przewidziane w projekcie porządku obrad doręczonym
Radnym, a ustalonym przez Komisarza Wyborczego w Białymstoku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz