wtorek, 20 stycznia 2015

Wynik listopadowych wyborów wypaczony na korzyść PSL

W naszym okręgu wyborczym (Gródek, Michałowo, Supraśl) w wyborach do Rady Powiatu Białostockiego, PSL uzyskał 2793 głosy i dało to dla PSL dwa mandaty do Rady Powiatu. Gdyby PSL otrzymał o 81 głosów mniej (z tych 2793), to PSL otrzymałby tylko jeden mandat, a drugi mandat przypadłby "Naszemu Podlasiu". 

Jest to dla mnie o tyle istotne, że gdyby mandat przypadł "Naszemu Podlasiu", to ja byłbym radnym powiatowym, ponieważ otrzymałem najwięcej głosów spośród 10 kandydatów "Naszego Podlasia".

"Nasze Podlasie" znajdowało się na piątej (ostatniej stronie) w "książeczce". PSL znajdowało się na pierwszej stronie "książeczki", wyborcy PSL nawet nie musieli jej otwierać.

Komunikat Państwowej Komisji Wyborczej nie był klarowny. Wyborcy nie zostali dokładnie poinstruowani jak mają głosować. Nawet ja jako kandydat do końca byłem przekonany, że w wyborach będzie zastosowana jedna duża karta wyborcza, bo tak było 4 lata wcześniej. Dla swych wyborców tłumaczyłem, że "Nasze Podlasie" będzie na dole kartki, i że tam mnie znajdą.

Gdyby "książeczki" zamieniono na jedną wielką płachtę (dużą kartkę), na której znajdowaliby się kandydaci wszystkich komitetów, to PSL otrzymałby odpowiednio mniej głosów, a zatem i odpowiednio mniej mandatów.

Przytoczę tu rozmowę z jedną z Pań w Szymkach, która powiedziała mi: "Panie Rafale nie zagłosowałam na Pana, nie znalazłam Pana na liście." Ja na to: "Byłem na piątej, ostatniej stronie". Starsza Pani z niedowierzaniem: "A to trzeba było otwierać?" Tak to przebiegało w niejednym przypadku. 

Około 20 procent w skali Polski w "książeczkach" to głosy nieważne. To też jest zastanawiające. Komunikat PKW brzmiał: "jeden głos na jednej karcie", i wiele osób zrozumiało, że jeden głos na jednej kartce, i głosowali na każdej kartce, czyniąc głos nieważnym. 


Dr Flis udowadnia jak "karta wyborcza" (książeczki) w skali kraju dała 700 tysięcy dodatkowych głosów dla PSL w listopadowych wyborach. PSL znajdował się na pierwszej stronie w "książeczce". 

Link na ten temat:
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,17285505,Dr_Flis_sprawdzil__jak_karta_wyborcza_pomogla_PSL_.html#BoxNewsImg 

Brak komentarzy: