W piątek, 23 stycznia o godzinie 10:00 odbędzie się sesja Rady Miejskiej w Michałowie.
Porządek V sesji przewiduje uchwalenie budżetu Gminy Michałowo na rok 2015, a więc jest to sesja niezwykle istotna.
Dla zainteresowanych przedstawiam poniżej większą porcję informacji na temat, tego, czym jest budżet gminy (jednostki samorządu terytorialnego):
BUDŻET JST
Budżet jednostki samorządu terytorialnego (jst)
jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej
jednostki, uchwalanym na rok budżetowy, którym jest rok kalendarzowy.
Podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w
danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa, składająca się z budżetu
jednostki samorządu terytorialnego oraz załączników (art. 211 ufp).
Uchwała budżetowa określa łączną kwotę planowanych dochodów i wydatków
budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem dochodów
bieżących i majątkowych; kwotę planowanego deficytu albo planowanej
nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami
pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu jst; łączną kwotę
planowanych przychodów i rozchodów budżetu jst; limit zobowiązań z
tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów
wartościowych (art. 89 ust. 1 i art. 90); kwotę wydatków przypadających
do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu
poręczeń i gwarancji udzielonych przez jst; szczególne zasady
wykonywania budżetu jst w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw
(usg, usp, usw); uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia
gospodarki finansowej w ramach budżetu jst; inne postanowienia, których
obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu
stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. W uchwale budżetowej
organ stanowiący jst może upoważnić zarząd do zaciągania kredytów i
pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych oraz dokonywania zmian w
budżecie (art. 258). W załącznikach do uchwały budżetowej zamieszcza
się zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu jednostki
samorządu terytorialnego; plan dochodów rachunku dochodów jednostek
(art. 223 ust. 1) oraz wydatków nimi finansowanych; plany przychodów i
kosztów samorządowych zakładów budżetowych. (art. 214). Źródła dochodów
jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 13 listopada
2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W budżecie ujmuje się także rezerwy budżetowe: obligatoryjną rezerwę
ogólną (w wysokości nie niższej niż 0,1% i nie wyższej niż 1% wydatków
budżetu), oraz fakultatywne rezerwy celowe (na wydatki określone w art.
222 ufp). Uchwała budżetowa może zakładać wystąpienie deficytu
(niedoboru) budżetowego, czyli przewagi wydatków nad dochodami gminy.
Rada (sejmik) musi wówczas określić źródła jego sfinansowania. Ustawa o
finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) dopuszczała zamieszczenie w uchwale
budżetowej postanowień, które wykraczały poza roczną perspektywę
planowania budżetowego, w postaci ustaleń dotyczących limitów wydatków
na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane
ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz
niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub
innych źródeł zagranicznych oraz zadania wynikające z kontraktów
wojewódzkich zawartych pomiędzy Radą Ministrów a samorządem województwa.
Obecnie dokumentem, w którym takie ustalenia będą zawarte, jest odrębna
od uchwały budżetowej uchwała w sprawie wieloletniej prognozy
finansowej jst (art. 226ufp).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz