czwartek, 22 stycznia 2015

Kluczowa sesja już w piątek

W piątek, 23 stycznia o godzinie 10:00 odbędzie się sesja Rady Miejskiej w Michałowie.

Porządek V sesji przewiduje uchwalenie budżetu Gminy Michałowo na rok 2015, a więc jest to sesja niezwykle istotna.

Dla zainteresowanych przedstawiam poniżej większą porcję informacji na temat, tego, czym jest budżet gminy (jednostki samorządu terytorialnego):

BUDŻET JST

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (jst) jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, uchwalanym na rok budżetowy, którym jest rok kalendarzowy. Podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa, składająca się z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz załączników (art. 211 ufp). Uchwała budżetowa określa łączną kwotę planowanych dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych; kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu jst; łączną kwotę planowanych przychodów i rozchodów budżetu jst; limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych (art. 89 ust. 1 i art. 90); kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jst; szczególne zasady wykonywania budżetu jst w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw (usg, usp, usw); uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu jst; inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. W uchwale budżetowej organ stanowiący jst może upoważnić zarząd do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych oraz dokonywania zmian w budżecie (art. 258). W załącznikach do uchwały budżetowej zamieszcza się zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego; plan dochodów rachunku dochodów jednostek (art. 223 ust. 1) oraz wydatków nimi finansowanych; plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych. (art. 214). Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W budżecie ujmuje się także rezerwy budżetowe: obligatoryjną rezerwę ogólną  (w wysokości nie niższej niż 0,1% i nie wyższej niż 1% wydatków budżetu), oraz fakultatywne rezerwy celowe (na wydatki określone w art. 222 ufp). Uchwała budżetowa może zakładać wystąpienie deficytu (niedoboru) budżetowego, czyli przewagi wydatków nad dochodami gminy. Rada (sejmik) musi wówczas określić źródła jego sfinansowania. Ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) dopuszczała zamieszczenie w uchwale budżetowej postanowień, które wykraczały poza roczną perspektywę planowania budżetowego, w postaci ustaleń dotyczących limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub innych źródeł zagranicznych oraz zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich zawartych pomiędzy Radą Ministrów a samorządem województwa. Obecnie dokumentem, w którym takie ustalenia będą zawarte, jest odrębna od uchwały budżetowej uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jst (art. 226ufp).

Brak komentarzy: